PERUNTUKAN PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN MALAYSIA DALAM MENJADI TOLAK ANSUR DALAM ORANG ORANG MELAYU DAN BUKAN MELAYU .
PERUNTUKAN
PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN MALAYSIA DALAM MENJADI TOLAK ANSUR DALAM ORANG ORANG
MELAYU DAN BUKAN MELAYU .
KELAS : DAD1S3
NAMA AHLI :
1 . MUHAMMAD ZARFAN IQWAN B SAIFOL NIZAM @
IRWAN (06DAD17F1104)
2. MUHAMMAD ZUL HAFIZAN B HAMIZI (06DAD17F1092)
3. MUHAMMAD IHSAN B ABDUL RAZAK (06DAD17F1124)
4. MUHAMMAD HAZIQ IZZANIE B SUHAIMIE
(06DAD17F1096)
5. NAZRIN B RIDZWAN (06DAD17F1144)
6. MUHAMMAD AFHAM B MAMAT (06DAD17F1060)
NAMA PENSYARAH PENGAJIAN MALAYSIA :
SUHAIMI
B SAMAD
SESI 2017
PENDAHULUAN
Penyataan masalah :
1 . SURUHAN JAYA REID MENGATAKAN JIKA
MENGAMBIL HAK MELAYU SECARA TINDAK TERANCANG , IA BOLEH MERUNTUHKAN PEMBINAAN
BANGSA DAN NEGARA .
( DALAM PERKARA 153 PERLEMBAGAAN )
2 . PADA TAHUN 1954 , RUNDINGAN KEMERDEKAAN
YANG DIKETUAI OLEH TUNKU ABDUL RAHMAN TELAH GAGAL DI LONDON DIATAS SEBAB
BRITISH MENGANGGAP TANAH MELAYU BELUM BERSEDIA UNTUK DIBERI KEMERDEKAAN DAN
PENGGUMBALAN PERLEMBAGAAN DENGAN SEPENUHNYA .
3 . MELAYU TIDAK PANDAI BERHUJAH , MELAYU
TIDAK MEMAHAMI SEJARAH SENDIRI DAN TIDAK MENGAMBIL IKTIBAR ATAS KESILAPAN YANG
LALU . TIDAK MEMAHAMI KENAPA DIWUJUDKAN KEISTIMEWAAN DALAM PERLEMBAGAAN .
4 . PEMBERIAN DUA KERAKYATAN KEPADA RAKYAT
KOMANWEL DAN KERAKYATAN JUS SOLI. HAL INI AKAN MELEMAHKAN LAGI ORANG MELAYU .
OBJEKTIF PENULISAN .
1 . MEMAHAMI MAKSUD PERLEMBAGAAN DAN
PERUNTUKKAN PERUNTUKKAN UTAMA YANG TERKANDUNG DALAM PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN .
2 . MEMAHAMI SISTEM PEMERINTAHAN NEGARA ,
DEMOKRASI BERPARLIMEN , PENGASINGAN KUASA DAN PILIHAN RAYA .
3 . MEMAHAMI CARA UNTUK BANGSA BANGSA MELAYU
DAN BUKAN MELAYU BERSATU DALAM MEMUPUK PERPADUAN .
1. Ancaman kepada
Melayu
Entah mengapa sejak kebelakangan ini sudah
timbul keberanian luar biasa daripada pelbagai pihak untuk mempertikaikan apa
yang sudah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.
Antara perkara yang semakin lantang menjadi
perdebatan atau perbahasan ialah mengenai Perkara 153 berhubung keistimewaan
orang Melayu.
Walaupun pihak-pihak yang berbuat demikian
amat memahami ia sesuatu yang sensitif namun mereka tidak mempedulikan itu
semua.
Sebaliknya satu demi satu hujah mereka
keluarkan bagi menggugat apa yang sudah terpahat dalam Perlembagaan.
Persoalannya wajarkah perkara seumpama itu terus menjadi pertikaian? Tidakkah
ia sepatutnya dihormati memandangkan ia adalah satu Perlembagaan negara?
Kegagalan orang Melayu untuk berhujah mengenai
intipati apa yang terkandung dalam Perlembagaan juga menjadi punca pihak lain
mampu mempertikaikan apa yang sudah diperuntukkan.
Kemudian , Sikap generasi baru yang mahu
memperjuangkan kesamarataan antara kaum juga turut menyebabkan segala yang
ditetapkan oleh Perlembagaan mengenai orang Melayu semakin terancam .Kenapa sejak
kebelakangan ini perkara-perkara dalam Perlembagaan terus dipertikaikan?
Sesetengah pihak pada masa ini ia memang
menunjukkan sikap “ ingin tahu “ apa yang ada dalam Perlembagaan dan kemudian
mempertikaikan kewujudannya tanpa mahu memahami kenapa ia diwujudkan. Apa yang
sepatutnya dilakukan ialah bertanya kenapa sesuatu perkara dalam Perlembagaan
itu diwujudkan, contohnya dalam soal hak keistimewaan orang Melayu yang
terkandung dalam Perkara 153.
Sejarah bangsa Melayu dan pembentukan
Perlembagaan sesetengah perkara itu harus diterima, ertinya tidak boleh ditolak
atau diubah semata-mata untuk mengikut perubahan semasa. Untuk perkara sebegitu
, demokrasi mempunyai ruang bagi membolehkan perkara dalam Perlembagaan
diperbincangkan tetapi bukan sampai ke tahap yang boleh menggugat Perlembagaan
itu sendiri. Ini termasuklah perbincangan yang menjurus ke arah provokasi
seperti hendak membuang peruntukan Perlembagaan yang sedia ada.
Apakah peruntukan
Perkara 153 dalam Perlembagaan itu keterlaluan melindungi orang Melayu sehingga
menjejaskan bangsa-bangsa lain? Suruhanjaya
Reid,menyatakan kalau orang Melayu mengambil hak Melayu secara tidak terancang
ia boleh meruntuhkan pembinaan bangsa dan negara. Atas sebab itu , orang Melayu
menyatakan tidak berpendapat bahawa Perkara 153 memberi kelebihan melampau
kepada orang Melayu.
Sistem tersebut mesti bergerak dengan hak-hak
munasabah terhadap bangsa lain. Suruhanjaya Reid merujuk salah satu syarat
Perlembagaan ialah menjaga kedudukan Melayu dan Islam serta menjaga hak-hak
munasabah terhadap bangsa lain, jadi apabila orang Melayu menjaga kepentingan
Melayu ini tidak bermakna orang Melayu mengabaikan bangsa lain. Untuk membina
sebuah negara yang aman dan damai serta mewujudkan kestabilan politik Melayu
memerlukan kesaksamaan dan keadilan.
Selepas itu , Perlembagaan orang Melayu diberi sedikit kelebihan
atau keistimewaan tetapi dari segi aplikasinya mungkin tidak begitu ketara.
Adalah tidak adil untuk mengatakan orang Melayu mendapat segala-galanya. Cuba
lihat siapa yang mengawal ekonomi Malaysia ?
Laporan Suruhanjaya Reid mengenai Perlembagaan
mempunyai kelebihan kepada orang Melayu diberikan sejak 1948. Pada tahun itu,
orang British sendiri tidak pernah menyentuh soal Melayu dan Islam. Ini kerana
ia menjadi subjek yang terlalu sensitif kepada British. Namun dalam masa yang
sama terdapat terma bahawa bangsa lain tidak diabaikan.
Punca utama kerana orang Melayu tidak pandai
berhujah, kita tidak memahami sejarah sendiri. Kelemahan orang Melayu sekarang
ialah tidak memahami kenapa diwujudkan keistimewaan dalam Perlembagaan. Pembinaan
bangsa, adalah jelas semua rakyat Malaysia tanpa mengira kaum berhak untuk
merasa bangga menjadi rakyat negara ini tetapi ia tidak bermaksud kepentingan
Melayu harus dilunturkan. Rakyat seharusnya memahami sejarah yang menunjukkan
Malaysia adalah sebuah negara yang dianggotai oleh pelbagai bangsa tetapi tidak
boleh mengenepikan kerangka asas pembinaan negara ini iaitu orang Melayu.
Seharusnya orang Melayu memberi pemahaman
kepada bangsa lain kenapa terdapat peruntukan tertentu mengenai Melayu dan
Islam dalam Perlembagaan. Dalam soal Perkara 153 bukan mudah ia ditarik begitu
sahaja. Ini kerana ia mempunyai hubung kait dengan peruntukan-peruntukan lain
seperti keistimewaan raja-raja.
Sedangkan institusi raja-raja bertanggungjawab
terhadap dua perkara iaitu Melayu dan Islam. Institusi raja-raja dibentuk oleh
Perlembagaan dengan tujuan mewujudkan kestabilan politik. Tetapi kalau soal
Melayu ditarik dalam Perkara 153, ertinya raja pun tidak akan wujud. Keadaan
itu kalau berlaku sudah tentulah akan menjejaskan kestabilan politik negara.
Bagaimanapun kalau boleh soal mengenai Melayu ini tidaklah dibincangkan dalam
suasana terlalu panas atau penuh provokasi. Masyarakat Malaysia sudah
mengetahui isi kandungan Perlembagaan. Oleh itu orang Melayu terutama pemimpin
kita harus pandai berhujah dan memahami Perlembagaan tanpa sentimen politik.
Perbincangan antara isu politik dengan isu
Perlembagaan harus dibicarakan . Perbincang soal Perlembagaan secara akademik
dan intelektual bukan provokasi. Jika dilihat dari semasa ke semasa semakin
banyak peruntukan Perlembagaan mengenai orang Melayu diganggu gugat. Dahulu ia
bermula dengan Perkara 152 iaitu mengenai bahasa Melayu dan sekarang Perkara
153 pula. Jika dibiarkan, ia akan menyebabkan porak peranda kerana sistem
pentadbiran negara dan kestabilan politik akan terancam.
Bersetuju atau tidak jika orang mengatakan
masalah kita bukan dengan sistem tetapi pemain. Jika membiarkan
peruntukan-peruntukan itu dibincangkan secara provokatif mendatangkan masalah
lebih besar. Dalam soal ini pemain harus memastikan peruntukan itu dijalankan
sebagaimana yang dimaksudkan dalam Perlembagaan. Selain itu, mereka juga harus
memantau sejauh mana peruntukan itu dilaksanakan.
Para pemain dalam sistem ini perlu berubah dan
melihat balik apa yang mereka buat itu bertepatan dengan tujuan atau objektif
Perlembagaan atau tidak. Ini bagi mengelakkan Perlembagaan hanya menjadi
kosmetik.
Kalau Perlembagaan itu hendak dihormati ia
harus dilaksanakan, masalahnya tidak ada penguatkuasaan jika ia dilanggar.
Walaupun Perlembagaan bukanlah kanun keseksaan tetapi kita sudah membina satu
konvensyen atau adat Perlembagaan yang harus dihormati.
Atas sebab itu orang Melayu memerlukan
penguatkuasaan yang tegas ke atas pencabulan Perlembagaan. Kalau kita dilihat
lemah dalam soal ini sudah pasti ada pihak yang akan melakukan provokatif untuk
menolak apa-apa yang termaktub dalam Perlembagaan.
Faktor utama yang menyebabkan kekeliruan ini
berlaku kerana orang tidak faham apa konsep keadilan dalam sistem Perlembagaan orang
Melayu. Kalau hendak bagi semua orang sama rata itu tidak adil. Lihatlah
sejarah bangsa mana-manapun sudah pasti ada sesetengah golongan harus diberi
keutamaan. Apa yang diberikan oleh Perlembagaan kepada orang Melayu tidaklah
melampau. Jadi tidak perlulah lagi dipersoalkan mengenai hak keistimewaan orang
Melayu ini.
Orang Melayu terlalu berdiplomatik dengan
sifat kemelayuan, sedangkan Melayu sebenarnya kuat dan hebat, tetapi masyarakat
sekarang tidak terlalu apologetik. Sikap apologetik dan diplomatik, sikit-sikit
minta maaf menyebabkan orang naik tocang. Sikap ini kalau dilakukan terlalu kerap
orang akan bosan. Faktor utama mengapa hak orang Melayu di sisi Perlembagaan
sering dipersoalkan ialah tidak tegas dari segi penguatkuasaan dan sifat
apologetik. Inilah dua karakter yang menyebabkan Perkara 153 dipijak,
menyebabkan kedudukan orang Melayu dipijak sehingga orang Melayu rasa bersalah
dan malu untuk mengaku orang Melayu sebenarnya ada keistimewaan .
( Dr. Sham Rahayu, Pensyarah Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).
2 . Bertolak
ansur ke arah perpaduan negara
Satu
isu hangat ialah kerakyatan jus soli. Kerakyatan ini yang menjadi tuntutan
orang dagang tidak dapat diterima oleh orang Melayu. Ini adalah kerana prinsip
kerakyatan jus soli memberikan hak sama rata kepada semua kaum dan ini dianggap
boleh melemahkan lagi kedudukan orang Melayu. Namun selepas beberapa rundingan
dibuat, Raja-Raja Melayu telah menerima kerakyatan jus soli dengan syarat orang
bukan Melayu mengiktiraf kedudukan istemewa orang Melayu dalam perlembagaan
Persekutuan Tanah Melayu. Dengan tolak ansur ini satu pakatan murni antara kaum
telah terbina di Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka. Perkara lain yang telah
dipersetujui termasuklah agama Islam sebagai agama rasmi persekutuan Tanah
Melayu dan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.
Memang
sudah begitu cantik dan kemas susun ayat yang terkandung dalam ‘kontrak sosial’
yang dibuat oleh Raja-Raja Melayu dengan pemimpin-pemimpin Melayu, Cina dan
India. Akhirnya semua setuju untuk menyelesaikan masalah yang paling rumit
ketika itu – kerakyatan Jus Soli.
Isu
kerakyatan Jus Soli merupakan isu ‘ duri dalam daging’ yang perlu diselesaikan
oleh pemimpin-pemimpin kaum sekiranya kemerdekaan negara hendak dicapai.
British masih bertegas bahawa sekiranya ketiga-tiga kaum tidak bersatu hati dan
tidak sepakat mereka tidak akan memberikan kemerdekaan kepada Persekutuan Tanah
Melayu. Dan kemungkinan British meletakkan syarat berkenaan dengan harapan isu
kerakyatan ini tidak akan dapat diselesaikan oleh kaum-kaum yang ada di Tanah
Melayu ketika itu. Mungkin British juga merasakan bahawa isu perpaduan
kaum terbesar ini tidak akan dapat tercapai memandangkan British telah pun
berjaya menjalankan dasar ‘ pecah dan perintahnya’.
Orang
Melayu ‘ bermati-matian ‘ mempertahankan agar kerakyatan Jus Soli tidak diterima.
Orang Melayu tentunya tidak dengan senang menyerahkan kerakyatan kepada orang
asing, kaum pendatang ia itu orang Cina dan India. Mereka merasakan
tanggungjawab mereka untuk mempertahankan negara ini kerana Tanah Melayu adalah
negara mereka. Takkanlah negara yang mereka punya hendak diserahkan kepada
orang asing. Apatah lagi negara jiran seperti Indonesia dan Thailand tidak
memberikan kerakyatan kepada orang lain – orang Cina misalnya.
Pemimpin
ketiga-tiga kaum ketika itu betul-betul dalam dilemma. Hendak ditelan mati emak
dan jika diluah mati bapak. Apakah cara mereka hendak menyelesaikan isu yang
rumit ini.
Keadaan
episode sejarah inilah yang perlu betul-betul difahami oleh setiap kaum di
Malaysia kemudian hari. Samada Melayu, Cina atau India. Mereka kena betul-betul
faham dan dapat menggambarkan suasana keadaan itu yang amat memerlukan pemimpin
kita membuat keputusan yang tepat dan jitu.
· Negara perlu dimerdekakan.
· British meletakkan syarat yang ketiga-tiga
kaum mesti bersatu dan bersetuju sebelum diberikan kemerdekaan.
· Orang Melayu membangkang keras pemberian
kerakyatan kepada orang bukan Melayu.
· Orang asing – Cina dan India mengharapkan
mereka diberikan kerakyatan dengan beberapa alasan yang kukuh
Di
sinilah letaknya perasaan keikhlasan para pemimpin di Tanah Melayu yang
tidak ada tolak bandingnya dalam sejarah kemerdekaan negara. Tunku Abdul
Rahman, Tun Tan Cheng Lock, Tun Sambanthan adalah tokoh-tokoh negara yang tidak
harus dilupakan jasa mereka oleh anak cucu kita terhadap perjuangan
memerdekakan negara.
Diatas
semangat keikhlasan juga mereka dapat menyelesaikan masalah yang begitu rumit
untuk diselesaikan. Masing-masing mungkin memikirkan tentang kesejahteraan
bangsa mengatasi segala-galanya dalam menyampaikan kata sepakat mereka. Lantas
terhasillah kontrak sosial yang amat penting yang setiap kaum harus patuhi
sampai hari ini.
· Raja-Raja Melayu menerima kerakyatan Jus
Soli. Orang bukan Melayu pula mengiktiraf kedudukan
istemewa orang Melayu dalam perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu. Agama Islam sebagai agama rasmi persekutuan
Tanah Melayu dan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.
Semenjak
zaman awal menuntut kemerdekaan negara, syarat-syarat ini telah dipersetujui
oleh ketiga-tiga kaum yang terbesar di negara ini. Tidak pernah dipersoalkan
secara terbuka. Walaupun pada mulanya ada sungutan dan perasaan ketidakpuasan
hati tentang persetujuan itu namun setelah beberapa lama setiap kaum
saling memahami tentang kepentingan kontrek sosial itu. Setiap kaum akur dan
memahami mengapa syarat-syarat itu perlu dipatuhi.
Oleh
itu tidak harus ada sesiapa pun yang cuba mempersoal dan menggugat kontrak
sosial yang telah termeterai itu. Dengan sebab itulah apabila ada suara-suara
sumbang yang meminta dikaji semula kerakyatan yang telah dipersetujui, maka
rakyat dari semua kaum dan yang berlainan fahaman politik turut menentangnya.
Inilah semangat bangsa Malaysia yang tulin.
Melalui permuafakatan sosial ini, Orang melayu
bersedia mengubah tanah asal tumpah darah keturunan mereka menjadi tanah
perkongsian dengan orang Cina dan orang India. Orang Melayu bersetuju
memberikan hak kewarganegaraan berdasarkan prinsip jus soli kepada orang-orang
bukan Melayu. Sebagai balasan orang bukan Melayu bersetuju agar kedudukan
istimewa orang Melayu, kedudukan agama Islam, Bahasa Melayu dan kedudukan
Raja-Raja Melayu dikekalkan dalam perlembagaan. Perkongsian orang Melayu ialah
memberikan kewarganegaraan berdasarkan prinsip jus soli dan balasan orang bukan
Melayu pula ialah memberikan kedudukan istimewa kepada orang Melayu ,
mengekalkan Agama Islam sebagai Agama Rasmi dan Agama Persekutuan, menggunakan
Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan dan mengekalkan kedudukan Raja-raja
Melayu.
Permuafakatan dan tolak ansur antara orang
Melayu dan bukan Melayu ini juga merupakan nilai-nilai unsur tradisi dalam
Perlembagaan Malaysia.
Antara unsur-unsur Tradisi dalam perlembagaan
persekutuan ialah pemerintahan beraja , kedudukan istimewa orang melayu, agama
islam dan Bahasa melayu.
Pemerintahan beraja mutlak ditukar kepada
system Raja Berpelembagaan.Manakala,kedudukan orang Melayu pula dipelihara
sebagai tanggungjawab khas Yang di-Pertuan Agong.Agama Islam pula dijadikan
agama rasmi Persekutuan dan Bahasa Melayu dijadikan sebagai Bahasa kebangsaan
Tanah Melayu mungkin tidak Berjaya mencapai
kemerdekaan pada tahun 1957 tanpa kontrak sosial ini kerana pihak British
menjadikan permuafakatan sebagai prasyarat kemerdekaan. Kontrak sosial ini juga
merupakan asas yang menjadikan Malaysia sebuah negara merdeka di bawah sistem
pemerintahan Demokrasi Berparlimen Raja Berperlembagaan dengan konsep negeri
dan persekutuan selain menjadi anak kunci kepada perpaduan antara kaum seperti
yang termaktub dalam Perlembagaan
RUJUKAN : http://abuhassanadam.blogspot.my/2013/01/jus-soli.html
( Abuhassanadam )
3
. HAK KEISTIMEWA MELAYU
Hak
istimewa orang Melayu dan bumiputera yang terkandung dalam Perkara 153, bahasa
Melayu sebagai bahasa rasmi (Perkara 152) serta Islam sebagai agama rasmi (Perkara
3) di bawah Perlembagaan Persekutuan bukan diwujudkan semata-mata untuk menjaga
kedudukan orang Melayu.
Sebaliknya
jelasnya, ia diwujudkan berasaskan fakta serta sejarah penubuhan negara sejak
zaman kesultanan Melayu sehingga pembentukan Malaysia yang mengiktiraf orang
Melayu sebagai penduduk asal di negara ini selain mewujudkan keharmonian dengan
kaum- kaum lain.
”Jadi,
tiada sebab orang Melayu tidak mempertahankan perkara-perkara yang terkandung
dalam Perlembagaan Persekutuan kerana ia berasaskan kewujudan budaya serta
orang Melayu di negara ini selain memelihara kedudukan agama Islam.
”Maka,
generasi muda Melayu tidak harus rasa malu untuk pertahankan hak kaum sendiri.
”Sekiranya
kita bersikap terlalu mengagungkan budaya orang lain sehingga tidak mempedulikan
nasib kaum sendiri, ia tetap tidak akan mengubah hakikat bahawa kita adalah
orang Melayu,” katanya.
Beliau berkata demikian ketika menyampaikan
ucapan Jurang
Pembangunan dan Kewajipan Melaksanakan 153 pada Forum Wacana
153 anjuran bersama Gabungan Persatuan Penulis Nasional (Gapena) dan Gabungan
Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) di sini hari ini.
Perlembagaan
itu bukan diwujudkan untuk menjaga kepentingan orang Melayu sahaja, sebaliknya
ia untuk memelihara keharmonian kaum lain di negara ini.
Isu
berkaitan kewarganegaraan ini terkandung di dalam Bahagian 3 Perlembagaan
Malaysia. Hak serta cara-cara mendapatkan kewarganegaraan Malaysia terkandung
dalam Perkara 14 hingga 22. Perkara 23 hingga 28 pula adalah berkaitan dengan
kehilangan hak kewarganegaraan. Secara umumnya, seseorang itu boleh mendapatkan
kewarganegaraan Malysia melalui kuat kuasa undang-undang pendaftaran,permohonan
kemasukan dan melalui percantuman wilayah.Kewarganegaraan secara percantuman
wilayah pula diberikan kepada penduduk Singapura, Sadah dan Sarawak yang
menganggotai Persekutuan Malaysia pada 16 September 1963.
Sejarah sangat penting dalam
kehidupan manusia dengan menjadi panduan dan iktibar kepada Bangsa Melayu
untuk memperbaiki kesilapan masa lalu bagi membolehkan masyarakat mencipta kejayaan
yang lebih gemilang. Tanpa belajar daripada kesalahan dan kesilapan masa lalu,
kita mungkin mengulangi kesilapan lampau yang bukan sahaja merugikan seseorang
individutetapi mungkin juga kepada keluarga, masyarakat dan negara mahupun
bangsa.Melalui sejarah, rakyat dapat mempelajari kejayaan bangsa dan negara
seperti zaman keemasan Kesultanan Melayu Melaka pada abad ke-15 yang boleh
dijadikan perangsang untuk memacukemajuan negara. Tidak dapat dinafikan,
pembentukan negara Malaysia pada hari ini bertitik-tolak daripada kewujudan
Kerajaan Melayu Melaka yang telah diasaskan oleh Parameswara.Sejarah juga
membolehkan kita mengingati kegemilangan masa silam yang mana jika
adakesedaran, kegigihan dan kesungguhan di kalangan pemimpin dan rakyat,
keagungan tersebutmampu diulangi malah mungkin lebih cemerlang. Malaysia kini
mengecapi pelbagaikecemerlangan dalam pelbagai bidang dan menjadi antara negara
membangun yang palingmaju di dunia. Dengan kegigihan pemimpin dan rakyatnya,
tidak mustahil Malaysia mampumengecapi kegemilangan dan mengulangi semula zaman
kegemilangan Kesultanan MelayuMelaka pada abad ke-15.Di samping itu sejarah
juga dapat memupuk semangat patriotisme atau semangat cintakannegara. Perasaan
ini timbul apabila kita mempelajari sejarah tanahair dan dengan itu
akanlahirlah rasa bangga terhadap negara dan bangsa. Tanpa semangat ini, maruah
negara kita boleh tercalar apabila lahirnya warganegara yang sanggup
mengadai dan menjual maruahnegara seperti terlibat dengan
kegiatan menyeludup masuk warga asing. Semangat patriotisme timbul apabila
kita mengetahui dan memahami siapa diri, bangsa dan negara
kita,serta mempunyai pengetahuan teguh tentang sejarah negara kita.
Namun begitu, ramaigenerasi muda hari ini hanya mempelajari sejarah semata-mata
untuk lulus di dalam peperiksaan sama ada di peringkat sekolah mahu pun di
universiti. Malangnya mereka gagaluntuk memahami kepentingan mata
pelajaran sejarah dan terhasil rakyat Malaysia yang butasejarah negara sendiri.Sejarah
juga membantu kita menghargai dan memelihara kemerdekaan serta
kedaulatannegara. Proses mendapatkan kemerdekaan telah pun selesai pada1957
tetapi pengisiannya bukanlah perkara yang mudah. Lebih
sukar di negara majmuk seperti Malaysia. Jika generasimuda hari ini tidak memahami
sejarah pembentukan negara, apa yang telah bina akan runtuhdan musnah.
Meruntuhkan sesuatu amat mudah tetapi untuk membina atau membentuk sesuatu
itu yang sukar. Negara merdeka Tanah Melayu dibentuk hasil tolak ansur orang-orang
Melayu untuk menerima golongan imigran Cina dan India. Pemahaman
terhadapkontrak sosial ini amat penting untuk memacu Malaysia sebagai negara
maju. Kegagalanmemahami kontrak sosial ini mampu mendatangkan impak negatif
kepada negara. Namun begitu dengan memiliki pengetahuan sejarah,
rakyat Malaysia dapat memahami situasi inidan akan menjadi bangsa yang
bersyukur seterusnya bersama-sama mengembling tenagauntuk membangun dan
mengukuhkan negara.Jelas kepada kita betapa pentingnya pengetahuan sejarah
kepada rakyat Malaysia. Tanpa pengetahuan sejarah terutamanya mengenai
pembentukan negara kita yang bermula dengan
Tanah Melayu dan kemudiannya
Malaysia, akan lahirlah warganegara tanpa jati diri. Merekaini tidak menghargai
apa yang telah dimiliki pada hari ini dan lahirlah warganegara yangtidak bersyukur, lupa asal- usul,
adat resam dan budaya. Tidak hairanlah jika akan lahir rakyat Malaysia
yang tamak haloba dalam mencapai matlamat hidup tanpa
mempedulikanhalal-haram dari aspek undang-undang dan memcampakkan kontrak
sosial negara ketepidemi mencapai cita-cita mereka. Hargailah apa yang telah
kita kecapi hari ini. PresidenAmerika Syarikat ke-44, Barack Hussin Obama dalam
ucapan sulung sebagai presidenmengungkapkan: Sejarah akan menilai kita
dengan apa yang kita bina dan bukan dengan apayang kita runtuhkan.
Contohnya ialah :
1.Dapat mengeratkan hidup
rakyat berbilang kaum.
- Perbezaan agama,budaya,dan
kaum tidak menghalang hidup dalam harmoni.
- Mengenal asal usul,hak
masing-masing,dan peranan yang perlu di lakukan
- Memahami asal usul dapat
menghindar perasaan iri.2.Mengenali tokoh yang melakar sejarah tanah air.
2.Mengenali tokoh yang melakar
sejarah tanah air.
- Mereka berjuang
memperjuangkan tanah air daripada penjajahan inggeris.
- Para pejuang berkorban untuk
keselesaan anak watan.
- Kemerdekaan secara muafakat
menyedarkan kita akan keringat pejuang silam.
3.Memperolehi kemerdekaan lebih
mudah berbanding mempertahankannya.
- Hidup senang menyebabkan
tidak berwaspada akan kemungkinan buruk.
- Penjajah kini berupa penjajah
ekonomi.
- Sejarah berulang dan kita
perlu beringat.
4.Dapat menambahkan
pengetahuan.
- Berpengetahuan dapat
menggerak minda berwawasan.
- Tidak menjadi seperti katak
di bawah tempurung.
- Menyayangi diri sendiri dan
bahan sejarah.
RUJUKAN : BUKU TEKS PENGAJIAN MALAYSIA ( BERMULA DARI MUKA SURAT 79 SEHINGGA MUKA SURAT 80 )
- ( NORMURNI MOHAMMAD , RAZANA FATIN ABDULLAH@RAZALI , MOHAMAD FAIZAL AHMAT )
4 . ISU
PERPADUAN KAUM DI MALAYSIA
Usaha kerajaan untuk mewujudkan ‘sistem amaran
konflik perkauman’ sebagaimana yang dicanangkan tahun lalu mengheret beberapa
persepsi terhadap pencapaian negara dalam usaha menyemarakkan perpaduan kaum.
Antara persoalan yang terbangkit ialah sejauh manakah usaha kerajaan selama ini
berhasil untuk memakmurkan perpaduan kaum, dan apakah pencapaian usaha
perpaduan kaum selama ini amat lemah sehingga kerajaan memerlukan suatu sistem
indikator bagi mengesan konflik perkauman.
Pada junktur sejarah, usaha serius Malaysia ke
arah perpaduan kaum dilihat mula bercambah setelah tercetusnya tragedi 13 Mei
apabila Majlis Perpaduan Negara dan selaras dengan itu Kementerian Perpaduan
Negara ditubuhkan. Namun saya lihat bahawa bibit-bibit usaha ke arah yang sama
juga telah dibenihkan dalam Perlembagaan Kemerdekaan 1957 lagi. Dalam konteks
ini klausa-klausa dalam Perlembagaan Persekutuan yang menjurus kepada
penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi, peruntukan pelaksanaan sekolah
jenis kebangsaan dan penggunaan bahasa kaum minoriti, telahpun dimaktubkan
melalui Artikel 152 dan 153, yang seringkali kita rujuk sebagai ‘kontrak
sosial’ antara pemimpin-pemimpin parti pelbagai etnik yang dominan di Malaysia.
Sebagaimana yang pernah ditunjukkan oleh
kajian Furnival (1956), negara-negara Dunia Ketiga pascamerdeka amat teruk
dikacaubilaukan oleh penjajah dengan polisi ‘pecah dan perintah’. Polisi
sedemikian juga amat lumayan diamalkan oleh pihak British ke atas datuk nenek
kita dahulu sebelum merdeka kerana pendekatan sedemikian menguntungkan pihak
penjajah. Bagi Furnival falsafah sedemikian telah mewujudkan dan mengukuhkan
pluralisme atau suatu bentuk masyarakat berbilang kaum yang ‘they mix but do
not combine’ atau dalam bahasa ibunda, ‘mereka bercampur tetapi tidak bersatu.’
Bagi Furnival falsafah pluralisme sedemikian lebih banyak mendatangkan bencana
kepada kestabilan sosial dan politik negara. Menurut Dr Candra Muzaffar,
masyarakat kita lebih cenderung kepada hubungan ‘fungsional daripada hubungan
empatetik’. Makudnya kita sekadar berhubungan di pejabat, di pasar dan di
tempat kerja, tetapi kita tidak mahu berkongsi masalah yang melampaui
sempadan-sempadan persekitaran tersebut.
Sebaliknya kita juga sedar bahawa ‘perpaduan
kaum’ adalah pemboleh ubah penting dalam menentukan kestabilan politik, sosial,
malah ekonomi. Perpaduan kaum itu menuntut hubungan ‘empatetik’ sebagaimana
disarankan oleh Dr Chandra. Mana-mana kerajaan jua pastinya berusaha untuk
menentukan elemen-elemen penting perpaduan kaum ini digarap supaya pembangunan
sosial, ekonomi dan infrastruktur dapat dicapai. Konsep masyarakat majmuk
sebagaimana yang dilihat oleh Furnival, memperakui dan membenarkan keperbedaan
nilai, norma, budaya dan adat resam sesuatu kaum minoriti. Malah dalam konteks
Malaysia, kerajaan amat prihatin dan kaya timbang rasa sehingga toleransi dalam
konsep pluralisme itu, tanpa disedari, sedikit-sebanyak telah menjadi peyumbang
kepada benih-benih perkauman sesama kita.
Pada suatu ektrim tertentu saya melihat bahawa
usaha jitu kerajaan untuk memakmurkan dan menyuburkan perpaduan kaum melalui
program perpaduan kaum antara masyarakat berbilang etnik telah banyak terganggu
dan kadangkala terbantut pada kadar yang tidak sanggup kita perakui. Tanpa niat
mencabar Perlembagaan, melalui falsafah yang didokong oleh Artikel 152 (memberi
hak kepenggunaan bahasa minoriti), saya melihat seakan-akan wujud konflik
dengan falsafah yang didokong oleh Artikel 153 (menekankan bahasa Melayu
sebagai bahasa rasmi).
Dalam persekitaran yang keterasingan
sedemikian saya lihat aliran dan hala tuju perpaduan kaum tidak menggalakkan
pertembungan budaya yang dibawa oleh sistem sekolah monoetknik, dan begitu juga
media massa monoetnik. Hal ini menjadi semakin rumit apabila institusi politik
kita juga di lihat tertegak atas falsafah monoetnik yang turut memakmurkan
konsep pluralisme Furnival.
Profesor Hamdan Adnan, bekas Pesuruhjaya
Suhakam, pernah mencatatkan bahawa daripada tahun 1945 hingga 1969 sejumlah dua
puluh dua insiden pergeseran etnik telah berlaku, dengan peristiwa 13 Mei 1969
sebagai insiden yang paling dahsyat. Saya gusar dan sangsi jika statistik
sedemikian menurun kerana kadangkala diri kita sendiri seringkali menutup
sebelah mata untuk mendedahkan secara serius isu-isu sedemikian. Misalnya
Malaysia tidak sunyi daripada peristiwa yang condong kepada perbalahan etnik
seperti peristiwa penentangan Dong Jiao Zhong terhadap dasar kementeraian
pendidikan pada tahun 1987 yang membawa kepada pelaksanaan ‘Operasi Lalang’,
yang menurut beberapa pemerhati politik, hampir sahaja mengulangi peristiwa 13
Mei. Perbalahan pengurusan sebuah kuil Hindu dan masjid di Kampung Rawa, Pulau
Pinang pada tahun 1998, tragedi Kampung Medan pada tahun 2001, peristiwa
pergaduhan etnik antara peserta PLKN, dan isu mahasiswa UM (malah di semua
universiti di Malaysia secara amnya) yang tidak mesra dalam bentuk hubungan
silang-etnik, mungkin mengundang kita untuk sama-sama memikirkan tentang
kejayaan dasar dan modus operandi perpaduan kaum negara.
Mungkin juga pada suatu ekstrim yang lain,
peristiwa-peristiwa berkenaan hanya sekadar kes-kes terpinggir yang tidak harus
dilihat sebagai perbalahan etnik tetapi sebaliknya hanyalah perbalahan dua
pihak yang boleh saja berlaku dalam kandang intraetnik itu sendiri, dan bukan
sekadar dalam persepsi silang-etnik. Sebagaimana lunaknya peribahasa Melayu
yang mengatakan bahawa ‘sedangkan lidah lagi tergigit’ apatah lagi situasi
iklim kepelbagaian etnik di Malaysia yang bersandar kepada perbezaan bahasa,
budaya dan agama sebagai komponen sensitif yang menuntut toleransi tinggi
sesama kita.
Walau bagaimanapun kita tidak boleh memandang
ringan pada perkembangan hubungan ethnik kontemporari sebagaimana terpancar
daripada usaha kerajaan untuk menubuhkan ‘sistem amaran konflik perkauman’ yang
akan berpusat di Putrajaya. Nampaknya dengan tertubuhnya sistem sedemikian,
kerajaan telah mencari pendekatan ‘adhoc’ iaitu mencegah perbalahan etnik
daripada mencambahkan dan menyuburkan benih-benih hubungan mesra antara kaum.
Mungkin persepsi saya salah, kerana sebenarnya kerajaan mengutamakan
kedua-duanya sekali.
Meninjau realiti politik dan sosial di
Malaysia, saya melihat bahawa terdapat elemen-elemen pendekatan yang diambil
oleh Malaysia dalam hal membina perpaduan kaum, agak berbeza dengan pendekatan
yang dianggap sebagai arus perdana di Barat. Pendekatan yang digunakan oleh
kepimpinan Malaysia dalam beberapa aspek berada dalam ekstrim yang
bersongsangan berbanding dengan teori perpaduan kaum yang disarankan oleh
pemikir-pemikir Barat dan yang diamalkan di sebelah sana.
Bagi sesetengah budayawan, yang menolak model
asimilasi, mereka melihat pendekatan ini sebagai satu bentuk ‘penjajahan
dalaman’ kerana dalam proses ini berlaku eksploitasi golongan majoriti terhadap
golongan minoriti. Namun dalam banyak contoh di sebelah Barat, golongan
majoriti itu adalah juga merupakan pihak pemerintah yang melaksanakan dasar
memperlemahkan budaya dan bahasa minoriti atas nama perpaduan kaum. Dalam
konteks ini, banyak kerajaan Barat yang mempertegaskan penggunaan bahasa rasmi
sebagai satu-satunya bahasa komunikasi tanpa sebarang kompromi, baik dalam
urusan perkhidmatan awam, pendidikan asas di sekolah mahupun di institusi
pengajian tinggi. Demi mewujudkan perpaduan kaum, ada kerajaan yang
mengharamkan penggunaan dan pengajaran bahasa ibunda golongan minoriti sehingga
ke tahap menguatkuasakan hukuman ke atas para pelajar yang berkomunikasi antara
mereka dalam bahasa minoriti di dalam kawasan dan persekitaran sekolah.
Kerajaan Perancis misalnya telah hampir mengharamkan terus penggunaan bahasa
Breton, kerajaan British mengharamkan bahasa Welsh dan kerajaan Scotland telah
melenyapkan bahasa Gaelic di bumi Scotland. Berbeda dengan Malaysia, kebanyakan
kerajaan Barat menolak sama sekali kewujudan sekolah-sekolah monoetnik dan
media massa monoetnik.
Dalam konteks perpaduan kaum, Malaysia juga
menghadapi banyak masalah kerana kepercayaan dan perbezaan agama tidak
memungkinkan proses asimilasi berlaku. Asimilasi dalam konteks budaya juga
tidak berjalan lancar kerana setiap kaum melihat bahawa budaya dan tamadun
bangsa mereka masing-masing lebih dominan daripada yang lain. Orang-orang India
melihat keagungan tamadun Indus yang bermula pada 2500 S.M. lebih agung daripada
tamadun Melayu yang mereka lihat hanya bermula pada kira-kira lima ratus tahun
dahulu (jika Kesultanan Melaka menjadi tanda aras). Kaum Cina pula melihat
ketamadunan China yang bermula kira-kira 2000 S.M. di Peking jauh lebih hebat
daripada tamadun Melayu. Banyaklah elemen-elemen ketamadunan ini yang boleh
mereka rasionalkan untuk menyokong kelangsungan budaya mereka masing-masing.
Dengan perkiraan sebegini kadangkala saya
lihat bahawa kerajaan juga menjadi serba salah dalam hal menentukan halatuju kebudayaan
nasional. Misalnya, pada tahun 1982, Tun Mahathir pernah menyatakan bahawa
‘Budaya Melayu harus menjadi ciri-ciri utama budaya nasional, supaya diterima
dan diamalkan oleh semua kaum. Malah terdapat juga yang mahukan budaya Melayu
dijadikan satu-satunya elemen budaya nasional’ (dipetik daripada Munro-Kua
1996). Walau bagaimanapun pada tahun 1995, Tun Mahathir dengan jelas menyatakan
bahawa konsep perpaduan kaum tidak lagi bertunjangkan kepada konsep yang
berasaskan budaya Melayu. Menurut Tun, ‘Bangsa Malaysia membawa maksud rakyat
yang dikenali sebagai membawa identiti Malaysia, menuturkan bahasa Melayu dan
meluhurkan Perlembagaan. Untuk merialisasikan bangsa Malaysia, rakyat harus
mula menerima kewujudan masing-masing seada-adanya, tanpa mengira kaum dan
agama’ (dipetik daripada Francis Loh Kok Wah dan Khoo Boo Teik 2002). Ertinya
rakyat Malaysia harus dilihat sebagai Melayu, Cina dan India sebagimana
terpancar melalui amalan budaya masing-masing. Konsep ini condong kepada konsep
pluralisme Furnival.
Namun pendirian kerajaan yang sedemikian
terhadap perpaduan kaum seperti berdiri atas platform yang berbeza pula jika
dilihat pada matlamat yang didokong oleh Wawasan 2020, kerana ia diangkat
sebagai suatu ‘Bangsa Malaysia’ tanpa melihat perbedaan warna kulit dan amalan
budaya. Secara idealnya tidak akan wujud lagi Melayu, Cina atau India jika
Wawasan 2020 direalisasikan. Konsep ini condong pula kepada konsep asimilasi.
Jelaslah bahawa di Malaysia pendekatan
asimilasi dirujuk semula kerana saya kira pendekatan inilah dilihat sebagai
yang terbaik untuk membina perpaduan kaum yang utuh dan tulen,
sekurang-kurangnya dalam konteks peleburan bahasa ibunda etnik minoriti.
Pendekatan sedemikian telah lama dibuktikan terbaik bagi Malaysia, misalnya
dalam konteks golongan Baba Nyonya di Melaka dan juga di Pulau Pinang, golongan
India peranakan atau Mami di Pulau Pinang, dan Arab Peranakan telah meleburkan
sehingga mengorbankan bahasa nenek moyang mereka. Malah di kalangan golongan
Baba Nyonya tercipta bahasa ‘kreol’ mereka yang tersendiri yang pastinya
terbina daripada improvisasi bahasa ibunda golongan majoriti Melayu yang lebih
dominan.
Amat jelas juga kita lihat bahawa budaya
golongan minoriti dalam konteks asimilasi sosial teradun dalam acuan budaya
Melayu meskipun secara halusnya terdapat perbezaan di sana-sini. Namun, jika
budaya nasional Malaysia boleh diterjemahkan sebagai budaya etnik peribumi
Melayu sebagai asasnya, maka saya lihat bahawa budaya Baba Nyonya, India
Peranakan dan Arab Peranakan ini telah menjelmakan satu proses perpaduan kaum
yang utuh dan tulen.
Namun realitinya dalam konteks kontemporari,
dasar perpaduan kaum Kerajaan Malaysia amat mesra dan bertoleransi terhadap
bahasa etnik minoriti. Penggunaan bahasa etnik minoriti tidak pernah dikenakan
hukuman malah tidak pernah dilarang digunakan di mana-mana sekolah di Malaysia,
meskipun di sekolah-sekolah kebangsaan. Malah diwujudkan pula sekolah-sekolah
jenis kebangsaan dengan memberikan hak mutlak kepada etnik minoriti untuk
menggunakan bahasa ibunda mereka sebagai bahasa pengajaran.
Dengan ekstrim pendekatan pluralisme atau
konsep ‘mangkuk sayur-mayur’ seperti di Malaysia kita lihat bahawa dalam
situasi tertentu bahasa rasmi menjadi bahasa rojak, malah dicampuradukkan pula
dengan bahasa Inggeris mungkin untuk menyuntik ciri-ciri lenggok komunikasi
antarabangsa. Bahasa Melayu lisan telor Cina dan telor India menjadi tegar
diamalkan bukan sahaja apabila golongan ini berkomunikasi sesama mereka, malah
disokong dan disuburkan oleh golongan Melayu sendiri ketika berkomunikasi
dengan kaum India dan Cina.
Akhir-akhir ini pula, kita lihat DBP mahu
dinobatkan secara legitimasinya sebagai ‘polis bahasa’. Saya tidak tahu
bagaimana polis ini akan melaksanakan tanggungjawabnya apabila melihat di
kebanyakan bandar di Malaysia, papan-papan iklan seringkali mengabaikan
penggunaan dan pengutamaan bahasa Melayu. Malah bahasa rojak yang haru-biru dan
celaru sudah menjadi identiti yang tegar di papan-papan tanda kedai. Namun pada
sudut yang amat jauh dalam hati kecil ini, saya optimistik bahawa DBP akan
berjaya walaupun terpaksa mengambil masa yang panjang yang penuh onak dan duri,
dan sekali gus menyuburkan perpaduan kaum. Saya juga yakin bahawa kejayaan tersebut
haruslah dimulakan dengan semangat kecintaan yang tinggi setiap rakyat terhadap
negara ini.
Perasaan tidak puas hati terhadap hak istimewa
orang melayu
PAP
telah secara lantang menyuarakan rasa tidak puashati terhadap apa yang disebut
sebagai hak istimewa orang Melayu dalam perlembagaan. Mereka mendakwa hak
kaum-kaum lain telah diketepikan kononnya mereka telah tersisih daripada
keadilan. Oleh sebab itu menurut Jomo dalam bukunya "Pembangunan Ekonomi
dan Kelas Sosial di Semenanjung Malaysia ", isu sebenar yang mencetuskan
peristiwa 13 Mei adalah perasaan tidak puas hati terhadap hak istimewa orang
Melayu. Namun hakikat sebenarnya kedudukan taraf ekonomi orang Melayu adalah
terkebawah berbanding dengan kaum Cina. Pendeknya apa yang didakwa oleh
orang-orang Cina yang mereka terjejas oleh peruntukan hak istimewa orang Melayu
ini adalah sebagai alat semata-mata umtuk mereka berlindung di sebaliknya bagi
menarik perhatian dan sokongan ramai terutama menjelang pilihan raya 1964.
Menyedari
akan bahayanya pengaruh majoroti Cina dari Singapura ini, Tunku telah mengambil
keputusan untuk memaksa Singapura keluar dari Malaysia pada 9 Ogos 1965. Namun
keadaan ini tidak mematahkan semangat PAP untuk cuba membela nasib orang-orang
Cina di Tanah Melayu. Berikutan itu sebuah parti baru telah ditubuhkan di
Malaysia bagi mengambilalih fungsi PAP sebelum ini. Parti baru itu diberi nama
Parti Tindakan Demokratik (DAP).
Menjelangnya
pilihanraya 1969 parti DAP dan parti -parti pembangkang lain telah memainkan
isu-isu sensitif dan perkauman termasuk membangkitkan soal-soal ketidakadilan
menyebabkan perasaan tidak puas hati dan kegelisahan di kalangan rakyat menjadi
bertambah. Sebenarnya apa yang cuba dilakukan oleh parti-parti politik ini
bertujuan untuk mendapatkan kemenangan dalam pilihanraya, di mana mereka tidak
mempedulikan sentimen antara kaum yang boleh membahayakan itu.
Perbezaan agama dan budaya
Perbezaan agama dan budaya
Kaum melayu
sebahagian besarnya beragama islam Kaum cina beragama Buddha, Lao-Tza,
Taoisme, Conficius manakala kaum india
beragama hindu. Di samping itu terdapat juga yang beragama kristian.
Setiap kaum juga mempunyai kebudayaan yang tersendiri.
Masalah perpaduan ini bukannya bermula disebabkan
agama lain tetapi akibat dari sikap
jahil terhadap agama-agama lain hingga banyak
perkara yang dilakukan secara tidak sengaja
telah menyinggung emosi penganut agama
lain. Inilah punca yang telah mengakibatkan peristiwa 13 Mei 1969.
Masalah Ekonomi
Kegiatan ekonomi
berbeza telah mewujudkan jurang pendapatan berbeza antara kaum dan
menimbulkan rasa tidak puas hati dan
persaingan ekonomi secara tidak sihat. Ketidakseimbangan
ini menyebabkan setiap kaum saling mencemburui
satu sama lain. Orang melayu mencemburui
kemewahan dan kejayaan orang cina manakala
orang cina dan india mencemburui kelebihan orang
melayu yang mendapat peluang perkhidmatan dalam sektor
pentadbiran.
RUJUKAN: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.aspy=2008&dt=0907&pub=utusan_malaysia&sec=rencana&pg=re_01.htm
( Dr. Sham Rahayu, Pensyarah Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).
PENUTUP
Kesimpulannya,dari
apa yang kami kaji isu perkauman ini boleh menyebabkan pecah-belah antara kaum
dan seterusnya akan menggugatkan keamanan dan ketenteraman negara.Isu perkauman
ini amat sensitive jika dipertikaikan,contohnya peristiwa 13 Mei yang
menyebabkan negara Malaysia darurat di antara kaum Melayu dan Cina.
Selain
itu, jika perpaduan kaum dapat dieratkan semangat patriotisme dapat disematkan
dalam jiwa setiap warganegara. Hidup dalam keadaan harmoni dan tenteram boleh
mengeratkan silaturahim antara jiran tetangga dari kaum yang lain seperti
India,Cina dan Melayu.
Di
samping itu, kami sebagai pelajar politeknik tidak ingin isu perkauman seperti
petikan di atas berulang kembali kerana isu perkauman ini akan menyebabkan kami
berusuhan antara satu sama lain dan kami ingin hidup dalam keadaan yang sangat
harmoni.
Seterusnya,
saya dan kumpulan saya telah mendapat pelbagai masalah dan cara penyelesaian
untuk masalah perkauman ini agar tiada lagi isu-isu tersebut bangkit dan kita
dapat hidup dalam keadaan yang selesa serta bertegur sapa antara satu sama lain
Akhir
sekali, saya dan kumpulan saya berharap agar semua warga Malaysia yang
berbilang kaum dapat mewujudkan suasana yang gemilang disebabkan kita ingin menyambut
Wawasan 2020 yang akan datang tidak lama lagi. Sepatutnya rakyat Malaysia
perlulah berfikiran rasional dan professional dalam menangani masalah perkauman
ini. Sekian itu sahaja dari kami dan terima kasih kepada Ust. Suhaimi Bin Samad
yang telah memberi tugasan ini kepada kami.
LAMPIRAN
1. http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0907&pub=utusan_malaysia&sec=rencana&pg=re_01.htm
4. BUKU TEKS
PENGAJIAN MALAYSIA
MGM Grand Hotel and Casino - DRMCD
ReplyDeleteMGM Grand Hotel and Casino. 4/4. $27.60. 김해 출장샵 In Stock. 1. Hotel. 4/5. $27.60. In Stock. 여수 출장안마 1. 의왕 출장마사지 Hotel. 4/6. $27.60. In 부산광역 출장안마 Stock. 1. Hotel. 4/6. $27.60. In 오산 출장안마 Stock.